Організована діяльність включає ті форми освітньої роботи,
через які під безпосереднім керівництвом педагога, за його участі вихованці
залучаються до різноманітних видів специфічної дитячої діяльності. Зокрема:
♦ ігрової (проведення дидактичних, рухливих,
конструкторсько-будівельних ігор, драматизацій тощо);
♦ навчально-пізнавальної (заняття, гурткова, індивідуальна робота,
спостереження та екскурсії у соціум і природу, пізнавально-розвивальні бесіди,
дидактичні ігри, елементарні досліди й дитяче експериментування у повсякденному
житті);
♦ трудової (індивідуальні й групові трудові
доручення, чергування, колективна праця тощо);
♦ художньої (образотворчі, музичні, літературні
заняття, художня праця, розваги, свята, гуртки художньо-естетичного циклу,
індивідуальна робота тощо);
♦ комунікативно-мовленнєвої (спеціальні мовленнєві заняття,
бесіди, розмови на особисті та спільні теми, створення й розв'язання певних
ситуацій спілкування, індивідуальна робота в повсякденні, цілеспрямоване
залучення дітей до спілкування під час усіх форм організації життєдіяльності);
♦ рухової (заняття з фізичної культури,
плавання, музики, робота спортивних секцій та хореографічних гуртків, різні
форми організації дитячої праці, рухливі ігри у повсякденному житті,
фізкультурні свята, розваги, походи, ранкова і після денного сну гімнастики,
фізкультурні хвилинки, паузи тощо).
Невід'ємна
складова повноцінного буття дошкільника - організовані
дорослими побутові процеси:
вдягання-роздягання,
умивання, прийом їжі, вкладання на сон, піднімання після сну тощо. Як і під час
інших організованих форм життєдіяльності, з дорослішанням та набуттям певного
досвіду дитина стає дедалі самостійнішою, ініціативнішою, відповідальнішою у
різних побутових справах, хоча педагог безпосередньо скеровує, спрямовує її
дії.
Будь-яка
організована діяльність характеризується тим, що педагог заздалегідь продумує мету,
час, місце, умови, хід проведення тієї чи іншої форми роботи, потрібний для
цього матеріал, обладнання, її зв'язок з іншими формами організації
життєдіяльності, а також передбачає можливі дії дітей, форми впливу на них та
очікувані результати.
За сучасним трактуванням організована діяльність
ґрунтується на засадах партнерства, співробітництва педагога з колективом
вихованців, підгрупою та окремою дитиною, а також дітей між собою з
урахуванням їхніх вікових, індивідуальних можливостей та потреб розвитку.
В
організованій дитячій діяльності формується фонд "можу"
(знання,
уміння, навички) та скеровується формування фонду "хочу"
кожного
малюка (його потреб, інтересів, ставлень, запитів тощо). Організована діяльність
є також основою для розгортання на належному змістовому та організаційному
рівнях дитячої діяльності самостійного, вільного типу, сприяє розвитку важливих базових
якостей особистості
дитини - організованості, відповідальності, працелюбності, самовладанню, спостережливості,
креативності. Значення цього типу діяльності зростає у зв'язку з підготовкою
дошкільника до" переходу на новий соціальний щабель, до нової соціальної
ролі школяра, учня, до шкільного навчання й шкільного життя з його розмаїтою
системою ділових взаємин. Сформовані в дошкільний період досвід участі в
організованій діяльності, домірно регламентованій вимогами педагога і ролями
інших дітей, навички довільного керування власними діями та підпорядкування
свого "хочу" і "можу" новому фондові "треба"
- запорука
успішного входження старшого дошкільника у шкільне життя.
Форми
такої освітньої роботи в дошкільному закладі не повинні
бути жорстко регламентовані у часі: їх можна поміняти місцями в розпорядку дня, перенести на
інший день, скоротити чи відвести більше часу на їх проведення - залежно від
конкретної ситуації: по-годних умов, затримки із завершенням попередньої форми,
настрою, інтересів та бажань дітей, непередбачених подій тощо. Варто
уникати зайвої задидактизованості, приділяти розвивальним та виховним завданням
не менше уваги, ніж навчальним.
З огляду на вимогу часу - посилити
значення освіти дітей старшого дошкільного віку як підготовчого етапу до
організованої, системної загальної середньої освіти - важливо забезпечити
впродовж усього дошкільного дитинства організовану життєдіяльність дітей разом
з дорослими у створеному для цього розвивальному просторі. При цьому
обов'язковим є включення зазначених вище видів дитячої діяльності: ігрової,
навчально-пізнавальної, трудової, комунікативно-мовленнєвої, художньої,
рухової, В освітній роботі з 5-річними дітьми увага
акцентується на використанні потенційних можливостей організованої ігрової,
навчально-пізнавальної і трудової діяльності. Важливими при цьому є систематичне спілкування
дітей з
дорослими та між собою як умова успішного формування життєвої компетентності в
усіх сферах та видах діяльності, художня творчість як спосіб самовираження й розвитку
креативності особистості, а також активна рухова
діяльність як
чинник запобігання гіподинамії, оптимізації обмінних процесів у дитячому
організмі й стимуляції розвитку та зміцнення всіх його органів і систем.
Комментариев нет:
Отправить комментарий