«Організація співпраці з батьками»
Сучасні
дитячі заклади дошкільної освіти стають відкритими для батьків, дітей і
громадськості. Вони все більше уваги приділяють освіті та вихованню батьків,
вважаючи це одним із принципово важливих чинників успішного розвитку і
виховання дітей. Вплив ЗДО на розвиток педагогічної культури батьків буде
ефективним, якщо відповідатиме таким критеріям:
·
Спрямованість і
адресованість. Даючи конкретні поради, рекомендації,
педагоги повинні знати особливості конкретних сімей. Нерідко батьки самі
звертаються до вихователів за педагогічними порадами, у тому числі з
конкретними питаннями щодо власної дитини.
· Оперативний зворотний зв’язок. Робота з батьками
має вибудовуватися на основі живого діалогу, в процесі якого він з’ясовує
рівень сформованості педагогічних знань і навичок батьків, вносить за
необхідності корективи.
· Індивідуалізація педагогічного впливу. Працюючи з батьками, вихователь допомагає їм використовувати педагогічні
знання не як абстрактні істини. А як керівництво до практичних виховних дій,
спрямованих на конкретну дитину з її особливостями, перспективами вікового та
індивідуального розвитку.
Форми роботи з батьками можуть бути колективними, індивідуальними,
наочно-інформаційними.
До колективних форм
роботи належать батьківські збори (групові та загальні), на яких обговорюються
проблеми життєдіяльності групи і дитячого садка; зустрічі з батьками; вечори
запитань та відповідей; засідання «круглого столу» з дискусійних проблем;
заняття-тренінги, покликані навчити батьків правильно організовувати
спілкування і спільну діяльність з дитиною; спільні з дітьми, батьками і
вихователями свята і розваги; виставки спільних робіт батьків і дітей; дні
відкритих дверей; школи для батьків; сімейні (домашні) педради, які проводяться
у батьків вдома; батьківські конференції.
Індивідуальні форми
роботи охоплюють індивідуальні бесіди і консультації (проводять, як правило,
вранці і ввечері, коли батьки приводять дитину в дитячий садок або забирають
додому); відвідування дітей вдома; залучення батьків до життя дитячого садка
(організаційно-господарська допомога вихователю: виготовлення іграшок,
посідників, допомога у проведенні екскурсій, культпоходів тощо)
Найпоширенішими
наочно-інформаційними формами роботи є виставки дитячих робіт, реклама книг, публікацій
у періодиці, в системі інтрнет з проблем сімейного виховання.
Очікувана
ефективність забезпечує раціональне поєднання різних форм роботи. Як свідчить
досвід, у роботі з батьками слід уникати готових оцінних суджень про виховання,
допомагати їм у виробленні вміння особисто спостерігати за власною дитиною,
відкривати в ній нові якості і риси.
Часто педагоги свої
міркування ілюструють магнітофонними записами розмов з дошкільниками, відео
фрагментами про різні види діяльності (дидактична, театралізована гра, праця,
зображувальна діяльність), фотографіями дітей, виставками їхніх робіт.
Актуалізації уваги
батьків до проблем виховання дошкільників сприяють доручення їм виступити з
конкретного питання на батьківських зборах; «домашні завдання» на спостережливість;
участь батьків у роботі гуртків, проведенні ігор, занять, екскурсій з дітьми;
допомога у проведенні рольових і ділових ігор.
Бесіди
Бесіди проводяться як
індивідуальні, так і групові. І в тому і в іншому випадку чітко
визначається мета: що необхідно з'ясувати, чим можемо допомогти. Зміст бесіди
лаконічний, значимий для батьків, підноситься таким чином, щоб спонукати
співрозмовників до висловлення. Педагог повинен уміти не тільки говорити, але й
слухати батьків, виражати свою зацікавленість, доброзичливість.
Консультації
Звичайно складається
система консультацій, які проводяться індивідуально або для підгрупи батьків.
На групові консультації можна запрошувати батьків різних груп, що мають
однакові проблеми або, навпаки, успіхи у вихованні (примхливі діти; діти з
яскраво вираженими здібностями до малювання, музики). Семінари-практикуми
Батьки, особливо
молоді, мають потребу в придбанні практичних навичок виховання дітей. Їх
доцільно запрошувати на семінари-практикуми. Ця форма роботи дає можливість
розповісти про способи й прийоми навчання й показати їх: як читати книгу,
розглядати ілюстрації, розмовляти про прочитане, як готувати руку дитини до
письма, як вправляти артикуляційний апарат.
Батьківські збори
Батьківські збори
проводяться групові й загальні (для батьків усього закладу). Загальні збори
організовуються 2-3 рази на рік. На них обговорюють завдання на новий
навчальний рік, результати освітньої роботи, питання фізичного виховання й
проблеми літнього оздоровчого періоду й т.ін.
Круглий стіл
Учасники вільно
спілкуються один з одним. Темами подібних засідань можуть бути такі, як
«Розвиток допитливості у дошкільників», «Розвиток мовлення», «Спеціальна
готовність дитини до школи» і ін. Такі засідання можна провести в кожній
віковій групі, ставлячи акценти на завданнях програми, за якою працює ЗДО.
Усні журнали
Журнал складається з
3-6 сторінок, по тривалості кожна займає від 5 до 10 хвилин, таким чином,
загальна тривалість становить 40 хвилин. Досить великий обсяг інформації,
розміщений у відносно короткому відрізку часу становить значний інтерес для
батьків. Кожна сторінка журналу - це усне повідомлення, яке може бути
проілюстровано дидактичними посібниками, прослуховуванням магнітофонних
записів, виставками виробів, малюнків, книг.
Наочні форми роботи з батьками включають
підготовку пам'яток, папок – пересувок, матеріалу на стендах, фотовиставки й
ін.
Брифінг
Зустріч, на якій
коротенько викладається позиція по одному зі злободенних питань. Дозволяє
максимально активізувати батьків. Дві команди, одна задає питання – інша
відповідає; організатор задає питання – батьки відповідають.
Батьківські конференції
Основна мета
конференції - обмін досвідом сімейного виховання. Батьки заздалегідь готують
повідомлення, педагог при необхідності надає допомогу у виборі теми, оформленні
виступу. Сімейні клуби
На відміну від
батьківських зборів, в основі яких навчально-повчальна форма спілкування, клуб
будує відносини з родиною на принципах добровільності, особистої
зацікавленості. У такому клубі людей поєднує загальна проблема й спільні пошуки
оптимальних форм допомоги дитині. Тематика зустрічей формулюється й запитується
батьками.
Нетрадиційні форми роботи з батьками
"Батьківська пошта"
- нетрадиційна
форма спілкування з родиною. Враховується зайнятість батьків. Будь - який член
родини має можливість у короткій записці висловити сумніви з приводу методів
виховання своєї дитини, звернутися по допомогу до конкретного фахівця й т.п.
"Телефон довіри"
Телефон допомагає
батькам анонімно з'ясувати які-небудь значимі для них проблеми, попередити
педагогів про помічені незвичайні прояви дітей.
"Батьківські скриньки"
– форма роботи,
яка дозволяє батькам анонімно звернутися до любого з фахівців дошкільного закладу
з питаннями, які є для них актуальними, а працівникам ЗДО своєчасно відреагувати на
запит батьків, підготувавши консультацію, семінар або семінар-практикум.
Комментариев нет:
Отправить комментарий