Пошуково-дослідницька
діяльність та структурні відмінності від інших видів
діяльності.
(Консультація для вихователів)
Закономірності формування екологічної культури
особистості, особливості процесу екологічного виховання дітей дошкільного віку,
аналіз видів діяльності і засобів, що їх стимулюють, та екологізують, викликають
необхідність глибшого аналізу найефективніших з-поміжних них, які покликані
забезпечити оптимальну результативність роботи дошкільної установи в цьому
напрямі. Такими активними засобами є пошуково-дослідна діяльність дітей.
Структурними компонентами пошуково-дослідної
діяльності є: спостереження, поетапне фіксування результатів, зіставлення
результатів дослідного і контрольного матеріалу за допомогою різноманітних
методів і прийомів.
Розглядаючи пошуково-дослідну діяльність як чуттєво-практичну
(а саме такою вона і є), беремо до уваги, що
здійснюється вона теоретично пізнаними засобами і вміннями та навичками,
здобути практично. Цей вид діяльності
вдало поєднує чуттєвість і діяльність, які в повному обсязі відповідають
особливостям розумової діяльності дошкільника. У практиці виховання може
визначити зміст діяльності відповідально до обраної мети, неодноразово
повторювати, щоб домогтися достовірності результатів.
Вихователь спільно з дітьми може досліджувати явище, або властивість,
варіювати їх, змінювати умови, ситуації, спробувати різні
засоби. Отже, для дітей стає доступним те, що в об'єктивно
існуючій природі не піддається спостереженню. У
зв'язку з цим пошуково – дослідна діяльність має такі основні пізнавальні
функції, як демонстрація зв’язків, недоступних для органів чуття дитини, проникнення
в саму суть явищ природи тощо.
Якщо у практичній діяльності бере участь лише
вихователь, а діти споглядають, то в основу такого варіанта закладений
ілюстративний або демонстративний дослід. Однак у процесі екологічного
виховання перевагу треба віддати навчальному досліду. В його
умовах практично діє кожна дитина: знаходить відповіді та пояснення,
домагається очевидних результатів, перевіряє знання і можливості. Незважаючи на
складність, цей дослід має високу результативність внаслідок
активізації особистості. Враховуючи специфіку пошуково-дослідної діяльності,
вихователь повинен суто умовно орієнтуватися на структуру такої діяльності,
функції кожного компонента, зміст вихідних підсумкових складників.
Беручи за основу структуру досліду і враховуючи чуттєво
- предметну сутність пошуково-дослідної діяльності, виділимо такі елементи:
- вихователь та його діяльність у галузі екологічного
виховання:
- задум і планування діяльності, визначення його мети,
засобів, місту складників до початку і після закінчення дослідження;
- практична робота вихователя і дітей.
Характерною відмінністю
пошуково-дослідної діяльності є те. вона репрезентує активні методи,
невід'ємною ознакою яких є зміни предмета пізнання. Як же вихователю забезпечити
умови для активності кожної дитини? Правильно спланований і перевірений
експеримент характеризується активністю дітей внаслідок особливо загостреного
інтересу, допитливості.
Беручи до уваги той факт, що результати завжди цікаві,
неповторні, унікальні в кожної дитини зокрема (а кожна з них має
справу з невідомими факторами), особливий смисл вихователь
вкладає у фіксацію поетапних результатів, підсумок яких дає кінцевий показник.
У процедурному
відношенні пошуково-дослідницька діяльність є найскладнішою, але саме вона
«відрізняється» чіткою структурою, вимагає послідовного виконання чітко
визначених правил і завжди дає очікуваний результат. Його очевидність -
найпереконливіший засіб в екологічному вихованні. Основним обов'язковим
компонентом пошуково-дослідної діяльності є та звана гіпотеза, певне
припущення, суть якого зводиться (так чи інакше) до наукового факту, а довести
його можна лише в наслідок взаємодії з об'єктом. Оскільки правил виведення
закономірностей з окремих фактів, доступних для розуміння у дошкільному віці, є
три - часові, послідовні, та причинно-наслідкові, то вихователь може висловити
одне або декілька припущень спільно з дітьми. Тому з допомогою гіпотези
здійснюється перевірка знань дітей, можливості їх поглиблення й узагальнення.
Таким чином гіпотеза повинна ґрунтуватись на
теоретичних припущеннях, мати деякі дані з життя того чи іншого об'єкта
природи. Сформульована на досвіді, вона мусить вміщувати певні знання, що
підлягають пошукові або перевірці. Як правило, гіпотеза будується за формулою
«якщо - то». Вихователеві не варто обмежуватися лише нею, необхідно спонукати
дітей до протилежного твердження. Це має особливе значення при тлумаченні дітям
причинно-наслідкових зв'язків, коли треба довести, що певне явище в природі є
причиною появи іншого.
Специфіка способу перевірки гіпотези - також
надзвичайно важливий момент у реалізації діяльності дітей. Для того, щоб
застерегтися від неправильних засобів і способів, вихователеві необхідно
логічно подумати свою діяльність і діяльність дітей, методично її забезпечити.
Йому треба визначити послідовність етапів роботи, способи фіксації даних,
основні та допоміжні засоби й матеріали, тобто планування роботи повністю
підпорядковується єдиній меті - обґрунтованому переходові теоретичних уявлень на
рівень узагальнених систематизованих знань.
Отже, якщо узагальнити сказане про
пошукову-дослідницьку діяльність, можна дійти висновку: вона складається,
принаймні, з таких етапів: визначення мети, куди входить формулювання вхідного
припущення мовою раніше набутих знань і життєвого досвіду, змістовне планування
роботи з предметом дослідження, тобто перехід від гіпотези до певної схеми
організації дослідної роботи; власне пошуково-дослідна діяльність, тобто
збирання даних складовою частиною чого є активність кожної дитини і вихователя.
Після того як дані зібрані, вихователь разом з дітьми аналізує їх. З огляду на
це вихователь повинен врахувати і правильність побудови плану, і здійснення
задуму. Останнім етапом пошуково-дослідницької діяльності має бути розповсюдження
результатів діяльності на ширше коло явищ і об'єктів. Наприклад, предметом
спеціальної роботи є засвоєння дітьми системи знань в обсязі поняття нежива
природа. Сюди входять основні уявлення про тверді, рідкі та газоподібні об'єкти
природи, процеси, що відбуваються з ними (випаровування, плавлення,
затвердіння) під дією умов зовнішнього середовища. Такі сконцентровані уявлення
відображають суть поняття нежива природа і формування його найдоцільніше в
обсязі роботи за трьома основними темами, відповідно до характеристики об'єктів
неживої природи.
Особливість системи пошуково-дослідницьких дій як
структурного компонента всієї діяльності полягає в тому, що у дітей формуються
здібності розглядати конкретні природні явища. Діти не лише сприймають властивості
об'єктів природи, а й виділяють, оцінюють справжні необхідні умови здійснення
природних процесів, тобто вони можуть з'ясувати і проаналізувати і зовнішні
умови, і внутрішню зумовленість змін, що відбуваються з тілами, (явища
природи).
При ознайомленні з об'єктами природи і процесами, що
відбуваються з ними, перед дітьми постає мета: на основі аналізу умов
зовнішнього середовища і характеристики їх властивостей визначити можливі
процеси. Під час таких дослідів аналізуються властивості об'єктів природи, їх
змінюваність, умови, за яких одні властивості переходять в інші. На основі
проведення дослідів вихователь формує уявлення про явища, що відбуваються у
природі.
Конкретні пошуково-дослідні дії здійснюються дітьми у
формі аналізу досліджуваних процесів. Правильне розв'язування завдань
вихователь може розцінювати також як розуміння дітьми причинно- наслідкових
зв'язків між об'єктами природа та процесами, які відбуваються за певних умов.
Систематична діяльність дітей набуває характеру пошуково-пізнавальної
діяльності, спрямованої на планомірний аналіз властивостей об'єктів природи і
зовнішніх умов
їх існування. Простежимо зміст роботи вихователя на приклад: ознайомлення дітей
з водою.
Досліди - це важливий шлях пізнання. Цінність їх
полягає в тому, що для власної діяльності діти не отримують готових знань від
педагога. Досліджуючи те чи інше явище, дитина отримує у певній логічній
послідовності. Так, вода, винесе на мороз, спочатку вкривається кіркою,
шматочками льоду, а потім стає льодом; лід, коли його нагрівати, стає холодною
водою, потім теплою, гарячою і парою; пару охолоджують, вона стікає по
холодному предметі й знову стає водою.
У дітей формулюються чіткі усвідомлені уявлення: вода
і лід - одні й ті самі речовини, які змінюються залежно від умов. Кожна з них
при цьому має особливості: лід - твердий, крихкий, його можна порубати, він
займає певний об'єм; вода - рідина, не має сталої форми, набуває такої, в якій
посудині знаходиться.
Дослідження має суттєве значення для майбутньої
практичної діяльності дітей. Воно має змогу не лише орієнтуватися у характері
роботи, а й раціонально спланувати свої дії.
Отже, у чотирирічному і п'ятирічному віці дитина
повинна вже добре знати:
1. Об'єкти неживої природи - воду, сніг, лід, пісок,
глину.
2. Явища неживої природи: дим, вітер тощо, (іде дощ,
падає сніг, град)
У шестирічному віці її треба ознайомити з такими
явищами неживої природи як грім, блискава, веселка, снігопад, хуртовина, льодохід,
туман, іній, град.
Комментариев нет:
Отправить комментарий